بازدید 258
0

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؛ انواع مالیات بر درآمد کدامند؟

 

مالیات بر درآمد یکی از کلیدی‌ترین انواع مالیات است که اکثر قریب به اتفاق مشاغل، اشخاص حقیقی، کسب‌وکارها و شرکت‌ها را شامل می‌شود. تاریخچه این نوع مالیات به قرن 18 میلادی در آمریکا برمی‌گردد. زمانی که این کشور قصد داشت هزینه‌های سنگین مربوط به جنگ را تامین کند.

در این نوع مالیات دسته‌بندی‌های مختلفی برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد که نرخ و درصد مالیات بر درآمد برای هر کدام از آنها ممکن است متفاوت باشد. خصوصا آنکه هر گروه خود جزئیات مفصلی دارد که باید به شکل جداگانه بررسی شود.

بنابراین نیاز است ابتدا با فلسفه این نوع مالیات و انواع آن آشنا شده تا براساس آن بتوان جایگاه و دسته‌بندی مربوط به کسب‌وکار خود را در انواع مالیات بر درآمد پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم کلیات جامعی را در این خصوص شرح دهیم و در مقالات دیگر به تفصیل در مورد هر کدام از انواع آن صحبت می‌کنیم.

 

 

مالیات بر درآمد چیست و قانون در مورد آن چه می‌گوید؟

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی توسط دولت‌ها وضع می‌شود. تمامی این اشخاص برحسب قانون وظیفه دارند که هر ساله درآمدهای خود را به نهادهای قانونی ارائه کنند. دولت نیز وظیفه دارد تا این مالیات را از آن بخش از درآمد قابل مالیات‌گیری؛ دریافت کند. نرخ آن به میزان درآمد قابل مالیات‌گیری اشخاص حقیقی و حقوقی بستگی دارد و متغیر است.

در واقع سازمان امور مالیاتی براساس فاکتورهای مختلفی از جمله میزان درآمد، شرایط مربوط به هر کدام از انواع گروه‌های مختلف، درصد خاصی را برای آنها در نظر گرفته که در ادامه به این گروه‌ها بیشتر اشاره می‌کنیم.

ناگفته نماند که در بسیاری از مواقع دولت‌ها برای تنظیم سیاست‌های رفاهی و کاهش فاصله طبقاتی بین دهک‌های مختلف جامعه، مالیات بر درآمد را به شکل تصاعدی در نظر می‌گیرند که با افزایش درآمد، درصد مالیات نیز افزایش پیدا می‌کند. اما قانون مالیات بر درآمد چه می‌گوید؟

در ابتدا باید اشاره کنیم که در یک دسته‌بندی کلی می‌توان مالیات را به دو بخش مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم بخش‌بندی کرد. مالیات بر درآمد در کنار مالیات بر دارایی دو بخش از مالیات‌های مستقیم هستند که هر کدام زیرمجموعه‌های خاص خود را دارند.

انواع مالیات بر درآمد چیست؟

این مالیات خود زیرشاخه‌هایی دارد که شامل مالیات بر درآمد املاک، کشاورزی، حقوق، مشاغل، اشخاص حقوقی، درآمد اتفاقی و در نهایت مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف است

 

زومیت برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

زیداله محمدی
دنبال کنید نوشته شده توسط:

زیداله محمدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *