بازدید 293
0

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از گسترده‌ترین سیستم‌های مالیاتی در سطح جهان است که بر اساس ارزش‌افزوده به کالاها و خدمات اعمال می‌شود.

به‌ زبان ساده‌تر، مالیات بر ارزش‌افزوده همان ارزشی است که در طول فرآیند تولید، به مواد اولیه محصول یا خدمات اضافه می‌شود. مالیات ارزش افزوده به‌عنوان یک مالیات غیرمستقیم در نظر گرفته می‌شود، چون بر اساس مصرف و خرید افراد تعیین شده و به طور مستقیم از درآمد افراد کسر نمی‌شود.

در ایران، مالیات ارزش‌افزوده در سال ۱۳۸۷ با تصویب قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در مجلس شورای اسلامی به اجرا درآمد. این مالیات به‌عنوان منبع مهمی برای درآمد دولت عمل کرده و از وابستگی به درآمد نفتی کاسته است.

ماليات بر ارزش افزوده چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟

تعریف مالیات بر ارزش‌افزوده (VAT) در قانون مالیات این‌گونه است: «مالیات غیرمستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه‌شده باارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحمیل‌شده در یک دوره معین وضع می‌شود.»

در واقع مالیات ارزش‌افزوده یک نوع مالیات غیرمستقیم است که بر ارزش خلق شده‌ی کالا اعمال می‌شود. مالیاتی که بر ارزش‌افزوده لحاظ می‌شود در نهایت توسط خریدار پرداخت می‌شود و عمده‌فروشان، تولیدکنندگان و تمام افراد حاضر در زنجیره تولید هر کدام در مرحله‌ای با توجه به ارزشی که به محصول اضافه می‌کنند، موجب افزایش پلکانی این مالیات روی محصول نهایی می‌شوند.

در کل، مالیات بر ارزش‌افزوده به‌عنوان یک منبع مهم درآمد برای دولت‌ها عنوان می‌شود و نقش آن در کاهش وابستگی دولت‌ها به درآمد نفتی و تنوع منابع درآمدی آنها بسیار مهم است. استفاده از اظهارنامه مالیاتی و پرداخت به‌موقع مالیات بر ارزش‌افزوده از جمله تعهدات اصلی ارائه‌دهندگان خدمات و تولیدکنندگان کالاهاست. این مالیات نقش مهمی در تنظیم اقتصاد و توازن بودجه دارد.

 

نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده چند درصد است ؟

در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 برابر با ده درصد است که از کالاها و خدمات دریافت می شود 
 

 

اشتراک گذاری

زیداله محمدی
دنبال کنید نوشته شده توسط:

زیداله محمدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *